[:el]Aρθρο της Δικηγόρου των Γραφείων μας Χριστίνας Γλυκού δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα 31/12/2018 στην έντυπη έκδοση του ”Ελεύθερου Τύπου”, αναφορικά με τις αλλαγές που προωθούνται στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων
Διαβάστε το άρθρο:
Με το 2018 να μετράει ήδη τις τελευταίες του ημέρες και την αγωνία των οφειλετών να χτυπάει ΄΄κόκκινο΄΄ για το πώς θα καταφέρουν να ρυθμίσουν το πλήθος των οφειλών τους, οι αρμόδιοι φορείς είναι έτοιμοι να ανακοινώσουν αφενός δίμηνη παράταση του περιβόητου, ΄΄πολυφορεμένου΄΄ και μη αποτελεσματικού όπως αποδεικνύεται την τελευταία διετία Ν.3869/10 – κοινώς Νόμου Κατσέλη – με τους υφιστάμενους όρους προστασίας της πρώτης κατοικίας των οφειλετών (8 στις 10 αποφάσεις των εθνικών Δικαστηρίων είναι απορριπτικές, θέτοντας εκτός νομοθετικού πλαισίου τους προσφεύγοντες), αφετέρου εντείνονται οι προσπάθειες για βελτίωση του υφιστάμενου νόμου 4469/2017 (εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων) ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν σε αυτόν πλήθος οφειλετών που με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις μένει εκτός και δη όλοι εκείνοι οι επιχειρηματίες – θύματα της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που μαστίζει εδώ και 8 χρόνια τη χώρα, οι οποίοι έχουν κλείσει τις επιχειρήσεις τους ή δεν εμφανίζουν κερδοφορία σε αυτές, έχουν παράλληλα όμως πλήθος οφειλών σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, οφειλές τις οποίες προφανώς και δεν μπορούν να αποπληρώσουν με την πάγια 12μηνη ρύθμιση.
Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα έχουν γίνει γνωστά τις τελευταίες ημέρες και ώρες (τα οποία όμως μέχρι τη στιγμή που γράφεται το παρόν δεν αποτελούν νόμο του κράτους),προβλέπονται τα εξής:
1. Παράταση υποβολής αιτήσεων υπαγωγής κατά ένα χρόνο, ήτοι μέχρι 31/12/2019. Πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων α) δεν υπερβαίνουν για κάθε οφειλέτη το ποσό των 500.000 ευρώ και ποσοστό 1,5% του συνολικού χρέους του οφειλέτη ή δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 5 εκατ. ευρώ και ποσοστό 15% του συνολικού χρέους του οφειλέτη δεν συμμετέχουν στην διαδικασία αναδιάρθρωσης στα ανωτέρω πλαίσια. 3. Εάν υπάρχουν οφειλές οι οποίες δεν προέρχονται από επιχειρηματική δραστηριότητα και ο εκάστοτε πιστωτής θεωρεί ότι δεν επηρεάζουν τη διαδικασία αναδιάρθωσης μπορούν αυτές να εξαιρεθούν. 4. Αναστολή καταδιωκτικών μέτρων κατά του οφειλέτη μέχρι και τη σύνταξη του πρακτικού ολοκλήρωσης της διαδικασίας (αναμένεται να εξειδικευτούν οι προϋποθέσεις) 5. Εάν η σύμβαση αναδιάρθρωσης ακυρωθεί δεν επηρεάζονται εκείνοι οι πιστωτές των οποίων οι απαιτήσεις έχουν ήδη ικανοποιηθεί πλήρως 6. Αύξηση ορίου αυτοματοποιημένης διαδικασίας για ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες από 50.000 στα 300.000 Ε (διεύρυνση κύκλου υπαγόμενων οφειλετών) 7. Μεμονωμένη ρύθμιση οφειλών σε δημόσιο και ασφαλιστικά για εκείνη τη κατηγορία οφειλετών που δεν έχουν εξασφαλίσει απαρτία των ιδιωτών πιστωτών (συνήθως τράπεζες) και οι οφειλές σε δημόσιο αγγίζουν το 15% 8.Υποχρεωτική αναβολή της συζήτησης τυχόν εκκρεμούς ποινικού δικαστηρίου σε βάρος του οφειλέτη και αναστολή παραγραφής (για φοροδιαφυγή και καθυστέρησης καταβολής ασφαλιστικών εισφορών) από την αποστολή πρόσκλησης συμμετοχής από τον συντονιστή – διαμεσολαβητή 9. Επέκταση της δυνατότητας ρύθμισης οφειλών και για όσους έχουν κλείσει τα βιβλία τους με ανώτατο αριθμό δόσεων τις 120, κούρεμα 85% των προσαυξήσεων και 95% των προστίμων και ελάχιστη δόση τα 50 Ε
Από όλα τα ανωτέρω – τα οποία όμως όπως ήδη τονίστηκε δεν αποτελούν ακόμα
εθνική νομοθεσία – σε συνδυασμό με τα πολλά σενάρια για την προστασία της πρώτης
κατοικίας (η οποία δεν προστατεύεται αυτοδικαίως), την επιθετική – σε πολλές
περιπτώσεις – πολιτική των τραπεζικών ιδρυμάτων προς τους οφειλέτες, την
αποδεδειγμένη διαπραγματευτική υπεροχή των πιστωτών έναντι των οφειλετών (Δαβίδ
– Γολιάθ), την ύπαρξη υψηλών οφειλών σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία για
πλήθος πολιτών, αλλά και με τη Δαμόκλειο σπάθη των πλειστηριασμών και των
τραπεζικών κατασχέσεων να επικρέμεται πάνω από τα κεφάλια χιλιάδων ΄΄κόκκινων΄΄
οφειλετών – θυμάτων οικονομικής κρίσης, δημιουργεί ένα τοπίο αφενός εκρηκτικό,
αφετέρου κρίνεται επιτακτική η ανάγκη (ακόμα και εντός του τρέχοντος έτους)
προστασίας όλων αυτών των οφειλετών με επέκταση του εξωδικαστικού μηχανισμού
και στους οφειλέτες που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους μένοντας επί ξύλου κρεμάμενοι
και σε όλες τις κατηγορίες που με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις είχαν μείνει εκτός.
[:]